Mange flere mennesker kan få glæde af SYMB

SYMB skaber fællesskaber, lyder et SYMB-slogan, men hvordan foregår det egentlig, og hvad gør det godt for? Det beskriver vi i en række interviews med vidt forskellige mennesker, der har ét tilfælles: De kommer i SYMB, og deres grunde er lige så forskellige, som de selv er. Her er historien om Freja Lamhauge, der gerne vil være med til at arbejde for, at SYMB favner endnu bredere end i dag.

Af journalist Sonja Husted Rasmussen

Freja Lamhauge, 33 år, har et klart blik for sine styrker: – Jeg er idémager, udvikler koncepter, sætter projekter i gang, og når de kører, skal andre tage over, fortæller hun – og ved også, at hun af og til kan være lidt for hurtigt og glemme at cleare alle sine planer med de relevante personer.

Vegansk for begyndere

Freja har flere uddannelser bag sig, blandt andet som serviceøkonom med international turisme som speciale. Hun har studeret på RUC, men afbrød studierne, da hun fandt ud af, at hun hellere ville arbejde med plantebaseret mad. Hun oplevede, at rigtig mange mennesker ligesom hun selv gerne vil spise flere grøntsager, men synes, det er besværligt at komme i gang. Det førte til, at hun startede sit firma Vegansk for Begyndere, hvor hun tager ud og holder foredrag på skoler om bæredygtighed inden for kost og miljø og etablerer workshops, hvor eleverne selv kan lave plantebaseret mad.

Før vejen for et halvt års tid siden førte hjem til Kalundborg igen, har hun blandt flere steder også boet ved Vesterhavet og arbejdet med sommerhusudlejning.

Siden 15. april 2020 har Freja, kæresten Brian og parrets lille søn Hector på fire år boet i en dejlig lejlighed i Bryggervænget, for selv om både Freja og Brian for år tilbage kom i de samme kredse i Kalundborg, skulle der gå 10 år og en byfest, før de dannede par.

SYMB-visioner

Idémageren Freja Lamhauge har store visioner for SYMBs fremtid. Hun mener, at den unikke organisation kan meget mere, end den gør i dag. Den kan favne bredere, så folk kan se, at her er nogle muligheder også for dem.

Først og fremmest vil Freja gerne være med til at tiltrække unge, gerne unge børnefamilier som hendes egen.

Og hvordan gør man så det? Freja synes, SYMB er god til markedsføring, men den foregår fortrinsvis på facebook og i avisen. Det er også fint, men det er ikke der, unge søger deres informationer. Avislæsere er fortrinsvis i aldersgruppen 50 plus, og de fleste unge på Frejas alder bruger instagram eller måske TikTok fremfor facebook.

Fredagslasagne

Derfor synes Freja, at markedsføringen også skal foregå på de platforme, og så gælder det efter hendes mening om at målrette aktiviteter til unge.

Det er baggrunden for en plan om at arrangere en ny form for fællesspisninger om fredagen for børnefamilier. Lige før corona-krisen lukkede samfundet, var Freja sammen med to tovholdere i SYMB med til at søge midler fra puljen Liv i Kalundborg til den nye form for fællesspisninger. De skal måske hedde SYMB Fredagslasagne, og præcis som navnet antyder, skal der serveres lasagne hver gang. Så er der sikkerhed for, at ungerne gider spise det, og måltidet bliver en god oplevelse. Der skal være stationer med for eksempel perler eller tegning, så børnene kan lege og være kreative, mens forældrene får lejlighed til at lære hinanden at kende. Målgruppen er familier, tilflyttere, singler eller par, der gerne vil møde nye mennesker.

Freja håber, fredagslasagnen kan blive en realitet i hvert fald efter sommerferien, og den kunne måske også foregå udendørs, hvis vejret tillader det.

Frejas første møde med SYMB blev formidlet af en veninde, der havde set SYMBs infoskærme på Kalundborg Station og sendt et billede af aktiviteterne til Freja, fordi hun kunne se, at de lige var noget for hende.

Autentisk relation

En dag, da Freja havde været en tur i byen sammen med Brian, Hector og svigermor, kom hun i tanker om SYMB og foreslog, at de skulle kigge indenfor.

Som hun beskriver det, kom Louise (SYMBs sekretariatsleder Louise Kolbjørn) flyvende, straks da de viste sig i døren, bød velkommen, guidede rundt i huset og fortalte om SYMB.

Det, der virkelig fængede, var, at Louise sagde, at i SYMB handler det om at skabe en autentisk relation.

– Det fangede mig så meget, for jeg synes, det handler om at møde mennesker, fordi man har lyst til det. Er du tvunget til at gøre et eller andet, kommer du ikke med den samme åbenhed, vurderer Freja.

Bogcafé for selvudvikling

Freja har sammen med en veninde været med til at etablere en bogcafé med læsning af bøger om selvudvikling i SYMB. Bogcaféen har hun startet i samarbejde med veninden, Sonja, der er ekspert på området. I løbet af et år har Sonja læst 100 selvudviklingsbøger. SYMB Bogcafé tiltrak første gang 12 deltagere og havde fungeret et par gange, før også den måtte lukke på grund af corona-krisen. Freja glæder sig til at få bogcaféen i gang igen.

Når Freja skal definere forskellen på SYMB og diverse foreninger, synes hun, at hun møder en større åbenhed for forskelligheder i SYMB end andre steder i foreningslivet. Der er så mange forskellige interesser samlet under samme tag.

Hun mener, at SYMB vil få endnu større betydning for lokalsamfundet end i dag, når flere finder ud af, at i SYMB er der noget at komme efter også for dem.